tisdag 11 augusti 2009

Ångest

Jag kan helt ärligt säga att jag ångrar att jag inte tog bättre vara på den tid jag hade i grundskolan. Jag avslutade mina 9 år där för 2 månader sen och redan nu börjar jag fundera varför jag inte njöt mer? I alla fall de 2 sista åren för nu när jag tänker tillbaks så var det riktigt bra år!

Från ettan till sexan var våran klass hemsk och jag skojar inte, jag vantrivdes nå fruktansvärt och min klass och mina lärare gav mig ingen glädje alls. Våra lärare gjorde även väldigt klart för oss hur dålig klass vi var, hur dålig sammanhållning vi hade, hur svårt vi skulle få det på högstadiet/gymnasiet, hur korkade vi var och hur ogärna dom ville ha oss.
Självklart satte det sina spår.., det var inte roligt att gå till skolan och fredagrna var underbara medans söndagrna var minst sagt plågsamma! Jag kan inte heller påstå att jag lärde mig nåt, det jag kan har jag lärt mig under högstadiets 3 år, visst fanns en del grunder men vi var ingen supersmart klass för tiden som lärarna skulle ha använt till att lära oss saker använde dom till att försöka hålla ordning på oss.

I sjuan hände i alla fall nåt med oss, vi fick nya lärare som ville få ordning på oss, som ville lära oss och som ville att alla skulle komma in på gymnasiet! Kanske förstod även vi att allt svammel och tjafs måste få ett slut och det fick det, vi blev till och med omtyckta och vi fick beröm! Det var nåt helt nytt för oss! Sammanhållningen i våran klass blev även bättre och bättre, jag pratade med folk som jag aldrig tilltalat förut trots att vi gått i samma klass så många år.

Åttan var kanske vårat stjärnår, jävlar va duktiga vi var! I början av nian föll vi lite, många var trött och less på skolan men vi höll ändå modet uppe och vi orkade oss igenom nian också, dom flesta av oss iaf. Och stämningen i våran klass var helt underbar, vi hade roligt tillsammans och vi var en klass, en riktig klass. Skolresan till Stockholm som ingen trodde att vi skulle kunna genomföra blev en succé, vi hade så trevligt så!

Nu när jag sitter här och ska börja i en ny klass om 8 dagar så blir jag ledsen.., varför skrattade jag mig inte igenom nian? Det borde jag ju ha gjort inser jag nu, men jag hade mycket hemma, det var kompisar som svek, en pojkvän som försvann och föräldrar som bröt upp, inget lätt år, men helt klart ett roligt år i skolan känner jag nu när jag tänker tillbaks.
Jag kommer sakna min klass, jag kommer nog sakna alla på sätt och vis, till och med dom jag egentligen inte tyckte om, för vi har gått i samma klass i 9 år och det finns mycket att minnas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar